O săptămână și trei experiențe de business cu liceeni

O săptămână și trei experiențe de business cu liceeni

O săptămână și trei experiențe de business cu liceeni

Săptămâna trecută, în timp ce populația adultă din România asista la contextul politico-sanitar în derivă, două grupuri diferite de adolescenți asistau curioase la două sesiuni și un Facebook live despre comunicare, time management, marketing, branding, task ownership.

Poate o să sune pompos aceste subiecte - mai ales în limba engleză/romgleză - dar ele așa au fost solicitate de către elevi, ceea ce înseamnă că au deja suficiente cunoștințe cât să știe ce să ceară când vine vorba de pregătirea lor extra școlară.

În plus, au și abilități de organizare - de pildă, cei de la thinkup Academy au fondat “prima Academie de proiecte și idei din Europa, inițiată, creată și condusă de elevi pentru elevi.” 

Ei sunt primul grup (din cele două) de adolescenți care și-a dorit pentru echipa de management a organizației un training despre comunicare, time management și task ownership. Ups. O organizație a unor liceeni are echipă de management cu roluri definite și vrea să se instruiască pe subiecte pe care nu vor mulți adulți, pentru că ei știu deja mai bine. Tot ei au dorit și un live despre marketing și branding, pentru care s-au pregătit în avans cu o listă de întrebări, astfel încât eu să am informația la îndemână și participanții să beneficieze de timpul investit, nu să mă asculte pe mine trăncănind live, pe principiul că am suficientă experiență cât să vin nepregătită.

Cel de-al doilea grup de adolescenți a fost reunit de o mamă preocupată de nevoia de îndrumare, dezvoltare și susținere în alegerea unei cariere și, de ce nu, vocație pentru colegii de clasă și liceu ai fiicei ei (un liceu din județul Prahova). Alături de mamă, complice a fost diriginta clasei unde se afla fiica.

OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) a publicat la începutul anului trecut un studiu intitulat Dream Jobs? Teenagers Career Aspirations and the Future of Jobs derulat în rândul celor 600.000 de elevi cu vârsta de 15 ani din 79 de țări participante la testele PISA (Programme for International Student Assessment) din 2018. OECD s-a folosit de context pentru a evalua aspirațiile de carieră ale elevilor testați.

Câteva concluzii:

  • în fiecare zi, adolescenții iau decizii importante care le definesc viitorul - dar aspirațiile de carieră sunt adesea limitate, nerealiste și distorsionate de indici precum: sex, mediul de proveniență. 
  • cele mai populare 5 meserii 

        - în rândul fetelor de 15 ani sunt: a. doctor, b. profesor, c. business manager, d. avocat, e. moașe & asistente

        - în rândul băieților de 15 ani sunt: a. inginer, b. business manager, c. doctor, d. în domeniul IT, e. polițist

  • din păcate, multe din job-urile la care aspiră sunt cu risc mare de automatizare în viitor
  • copiii cu note mari la testele PISA (high performers) au așteptări joase legate de viitorul profesional mai ales dacă provin din medii defavorizate. Cumva nu îndrăznesc să spere prea sus, chiar dacă sunt inteligenți și studioși:(
  • știu oare adolescenții ce au nevoie ca să își atingă așteptările legate de carieră? Unul din 5 subestimează nivelul de educație necesar pentru a-și asigura pozițiile profesionale/manageriale vizate
  • în mediile defavorizate aspirațiile sunt de 4 ori mai mici decât în cele avantajate
  • o ghidare timpurie eficientă în carieră îi va încuraja pe adolescenți să reflecte la cine sunt și la cine vor să devină. Acest lucru se poate face printr-o conectare a învățatului la clasă cu activități extra școlare care să ajute la pregătirea viitorului pe piața muncii

Ținând cont de aceste concluzii și mai ales de faptul că, în acest moment, nu există 65% din job-urile pe care le vor avea copiii care acum sunt în ciclul primar (conform raportului Future of Jobs by the World Economic Forum), am încercat să le ofer adolescenților interesați și preocupați de viitor informații despre:

  1. comunicare eficientă (cum construiești credibilitate, care sunt membrii unei audiențe, cât de receptică este o audiență, stiluri de decizie)
  2. cum să îți organizezi timpul și tipuri de timp pe principiul lui Pareto
  3. ce înseamnă o matrice a resposabilităților într-o echipă, dar și cum să descopere o cultură de organizație total atipică (Netflix) sau mai noul trend al organizației agile (care de fapt a fost prima dată pus în practică de Frances Hesselbein, CEO Girl Scouts)
  4. cum creierul în adolescență mai are o ultimă șansă să își sporească IQul dacă este antrenat (și în acest context le-am menționat, evident, de cel mai nou proiect al lui Paul Olteanu, proaspăt desemnat The Absolut Online Personality of the Year la @Webstock Awards - https://neurostiintalaclasa.ro/)
  5. ce să citească, ce să asculte și ce carte să le cumpere părinților
  6. etc

Care au fost feedbackurile lor:

Alexandra, a X-a profil Uman : "Mi-a plăcut, chiar a fost foarte frumos și am aflat anumite lucruri pe care nu le poți afla de la oricine. De asemenea apreciez sinceritatea cu care a abordat orice subiect. Sunt bucuroasă că am avut ocazia să iau parte la o asemena întâlnire, chiar și în mediul online!" 

Florin, a X-a, profil Mate-Info: " Sincer, mi-a plăcut la nebunie. Și mereu îmi plac tipul acesta de întâlniri, e o oportunitate bună să întâlnim altfel de oameni, cu experiență în diferite domenii, cum a fost doamna Kișescu. Pe scurt, extraordinar"

Sami, a X-a, profil Mate-Info: "Băi, mi-o plăcut mult, super simpatică doamna, super deschisă pe orice subiect, n-o forțat lumea să vorbească și chiar am apreciat sinceritatea. Mai aștept și alte activități de genul".

Raluca, a X-a, profil Mate-Info: "Mi s-a părut o activitate utilă și foarte fun, doamna a fost deschisă și a împărtășit cu noi câteva dintre experiențele sale personale și ne-a oferit destule sfaturi; nu m-am putut abține să nu îmi notez câteva lucruri, este ceva ce nu vreau să uit prea curând!”.

Mario, thinkup Academy: “Ne bucurăm că v-am avut alături în toate aceste demersuri, experiența fiind una extrem de productivă și eye-opening. Feedback-ul primit din partea echipei pe tema training-ului a fost unul extrem de pozitiv, fiecare fiind foarte bucuros că a putut să participe. Țin și eu să menționez că training-ul dumneavoastră a fost unul genial din toate punctele de vedere.”

Fabian, thinkup Academy: “Mulțumim pentru timpul acordat. Mai mult decât asta, simt că m-am regăsit în câteva fraze pe care le-ai spus. Mă aflu în perioada în care îmi concretizez parcursul educațional și mai apoi profesional, deci pot spune că apreciez cu sinceritate puținul pe care ai reușit să îl prezinți din experiența ta largă”

 

Din 2019 țin o serie de cursuri intitulate Business Trainings for Teens, prin care încerc să aduc informații din lumea de business adaptate înțelegerii grupei de vârstă 13-18 ani.  În acest moment există trei tipuri de cursuri (Communication in English, Personal Branding in English, Become a Leader) disponibile pe platforma ateliereonline.ro, cu care colaborez din ianuarie 2021.

Cel mai nou curs este Become a leader și o nouă sesiune va începe joi, 14 octombrie (detalii de înscriere în linkul de mai jos)

https://www.ateliereonline.ro/event-details/atelier-become-a-leader-13-18-ani-sesiunea-1

Credit photo: Cristian Șuțu

Articole Recente